سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زاینده‌رود جاری می‌ماند ولی با کمترین آب


 

  • زاینده‌رود جاری می‌ماند ولی با کمترین آب

    سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور در سال 1349 با ظرفیت 1.4 میلیارد مترمکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در 110 کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.

    زاینده رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

    این رودخانه سال‌هاست به دلیل تغییرات اقلیمی، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و برداشت‌های بی رویه به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است و در پایین دست بخصوص در فصول گرم سال با خشکی مواجه می‌شود.

    حجت‌الله غلامی روز پنج‌شنبه در شانزدهمین کارگروه سازگاری با کم آبی در سالن اجتماعات استانداری افزود: با توجه به میزان بارش‌ها و تصمیمات اخذ شده قرار بود تا 20 شهریور آب در رودخانه زاینده‌رود جاری باشد که با رضایت نسبی کشاورزان شرق و غرب جریان آب ادامه پیدا کرد.

    وی با بیان اینکه ضرورت استمرار آب در رودخانه برای کشاورزان شرق و غرب بعد از 20 شهریور احساس شد، تصریح کرد: براساس گزارش جهاد کشاورزی مبنی بر ادامه آب و به ثمر نشستن محصولات تا 12 مهر قرار شد برای کشاورزان شرق با دبی کمتر آب توزیع شود.

    معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان ادامه داد: در زمان حال میزان دبی موجود در سد زاینده‌رود به حدی رسید که می‌تواند برای کشت پاییزه مشکل به وجود آورد از این رو جلساتی با آب منطقه‌ای و جهادکشاورزی و بررسی‌هایی که انجام شد به این جمع بندی رسیدیم که آب سد در تاریخ پنجم مهرماه بسته شود چرا که اگر این کار صورت نگیرد با ذخیره زیر 500 میلیون مترمکعبی در سد زاینده رود کشت پاییزه با خطر مواجه می‌شود.

    وی بیان کرد: کشت پاییزه نسبت به کشت بهاره از شرایط خاصی برخوردار است به همین دلیل تمامی تصمیمات در راستای کشت پاییزه اخذ شده تا با مشکل مواجه نشویم.

    غلامی با بیان اینکه باید شرایط خاص وضعیت آب استان را در نظر بگیریم، اظهارداشت: تاکنون حدود 400 میلیون متر مکعب برای کشت پاییزه کشاورزان برداشت کردیم و این در حالی است که قرار بود 350 میلیون مترمکعب از سد زاینده رود برای این مهم برداشت شود.

    زاینده رود تا 10 مهر در اصفهان جاری است

    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: براساس رایزنی‌های انجام شده تا پنجم مهر آب برای تنها اصفهان و کانال آبشار در جریان است و آب برای غرب و رودشت بسته می‌شود و تا هشتم آب در اصفهان و کانال های آبشار جاری خواهد بود.

    مسعود میرمحمد صادقی بیان کرد: آب سد زاینده رود هشتم مهرماه بسته خواهد شد و آب در قسمت مرکزی و شهر اصفهان در این رودخانه جاری خواهد بود.

    وی ضمن ارائه گزارش از از میزان بارش‌ها در سال آبی جاری و مقایسه‌ای در این راستا افزود: در شهر اصفهان 145.5 میلی‌متر بارش داشتیم که این عدد در سال گذشته 72 میلی‌متر بوده و میانگین در بلندمدت 119 میلی‌متر است یعنی در سال آبی گذشته در شهر اصفهان نسبت به سال گذشته آن 102 درصد و نسبت به میانگین بلند مدت 22 درصد افزایش را شاهد بودیم.

    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه در ایستگاه‌های شاخص (چلگرد و کوهرنگ) که عمده تولید  میزان بارش در این استگاه‌ها است 2141.5 میلی‌متر و در مدت میانگین 1413 میلی‌متر بارش را شاهد بودیم.

    وی خاطرنشان کرد: میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته 180 درصد و نسبت به میانگین بلند مدت 51 درصد افزایش را شاهد بودیم.

    میرمحمد صادقی ادامه داد: براساس اعلام سازمان هواشناسی در کل کشور برآورد بارش‌ها میانگین و نرمال است اما متاسفانه در منطقه زاگرس به ویژه چهارمحال و بختیاری و کوهرنگ این میزان وضعیت قرمزی داشته و زیر نرمال است به همین دلیل آینده‌نگری در این راستا احساس می‌شود.

    وی گفت: حجم ورودی به سد زاینده‌رود در سال گذشته 1954.5 میلیون مترمکعب، در سال آبی گذشته 542 میلیون مترمکعب، میانگین بلند مدت 1380 میلیون مترمکعب بوده است و نسبت به سال گذشته 261 درصد و در بلند مدت 42 درصد افزایش حجم سد را شاهد بودیم.

    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به اینکه حجم خروجی از سد زاینده رود در سال گذشته 1615 میلیون مترمکعب بوده است، خاطرنشان کرد: حجم خروجی از سد نسبت به میانگین بلند مدت 1377 بوده که 180 درصد نسبت به سال گذشته و 17 درصد نسبت به میانگین افزایش خروجی آب از سد زاینده رود را شاهد بودیم.

    وی افزود: آخر شهریور جاری حجم سد زاینده‌رود 509 میلیون مترمکعب و سال گذشته در همین زمان 171 میلیون مترمکعب بوده است، همچنین در میانگین بلند مدت 760 میلیون مترمکعب آب داشتیم که در این راستا حجم سد در سال جاری نسبت به سال گذشته 197 درصد افزایش داشته است.

    به گفته مدیرکل سازمان هواشناسی استان اصفهان میزان بارش‌های پاییزی از 20 مهرماه بهتر می‌شود از این رو در ماه‌های مهر و آبان وضعیت خوبی از بارش‌ها را شاهد هستیم اما متاسفانه در ماه آذر و بعد از آن وضعیت خوبی از بارش‎ها در کل استان نخواهیم داشت.

    شیوه نامه اجرایی تصویب نامه کارگروه ملی سازگاری با کم آبی، بررسی تامین خسارت وارده بر کشاورزان حاشیه رودخانه زاینده‌رود طی عملیات احداث جاده دسترسی، پیگیری ممنوعیت کشت برنج در استان و برنامه‌ریزی در استمرار تخصیص حقابه تالاب گاوخونی از جمله دستور کار شانزدهمین جلسه کارگروه آب بود.

    زاینده‌رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

    زمین‌های کشاورزی اصفهان حدود 563 هزار هکتار معادل 3.5 درصد از مساحت استان می‌باشد که با توجه به محدودیت‌های منابع آب در سال‌های اخیر، تنها حدود 290 هزار هکتار آن زیر کشت زراعی و باغی قرار گرفته است.

    در سال زراعی 96- 97 حدود 210 هزار هکتار از مجموع زمین‌های کشاورزی استان به کشت محصولات زراعی اختصاص داشت که 190 هزار هکتار آن زراعت آبی و 20 هزار هکتار مربوط به زراعت دیمی بوده است.

    235231