سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مطالعه رخدادهای علمی دنیا، پیش شرط اولیه ژورنالیسم علم


 

  • مطالعه رخدادهای علمی دنیا، پیش شرط اولیه ژورنالیسم علم

    اساتید حوزه ارتباطات معتقدند افرادی که به بحث‌های علمی وارد بوده و در آن تخصص دارند، راحت‌تر می‌توانند اصول کار خبرنگاری را بیاموزند زیرا اگر فرد با مبانی علم آشنا باشد، می‌تواند به راحتی روزنامه‌نگاری را نیز آموزش ببینند.
    در حوزه علمی از خبرنگار دو انتظار می‌رود. در مرحله اول خبرنگار باید قابلیت حرفه‌ای برای نوشتن و پیاده کردن مطلب را داشته باشد. تنظیم مناسب مهم‌ترین موضوعی است که از یک نویسنده خبر انتظار می‌رود. اما در مرحله بعد یک خبرنگار باید در حوزه‌ای که در آن کار می‌کند، اشراف داشته و با موضوعات و مسائل آن آشنا باشد.

    وقتی اتفاقی رخ می‌دهد، نباید تنها زمانی باشد که خبرنگار به دنبال تحلیل آن است بلکه در تمام سال ژورنالیسم علم باید پیگیر مسائل و موضوعات مختلف بوده و با موضوعات مشابه آن مأنوس باشد.

    شرکت در نشست‌ها و کنفرانس‌های مختلف می‌تواند در این موضوع به خبرنگار کمک کند. مطالعه مستمر مجلات مختلف علمی در سطح دنیا می‌تواند در این حوزه بسیار گره‌گشا باشد. یک ژورنالیست علمی باید تمام مطالب تاپِ موضوع مورد بحث خود را بخواند و با محتوای برون‌داد جهانی امور، آشنایی داشته باشد.
    خبرنگار علم باید با افراد مختلف در حوزه آشنا باشد. ژورنالیست علمی باید بداند در موضوع مورد بحث خود با چه کسی صحبت کند. شاید بر اساس دستور رسمی، گفتگو با سخنگوی سازمان‌های مختلف اولین اولویت خبرنگار باشد اما در بسیاری از مواقع این افراد نمی‌توانند اطلاعات درستی را منتقل کنند، به همین دلیل در بسیاری از موارد خبر مناسب منتشر نمی‌شود. مشکل عمده بسیاری از خبرنگاران در حوزه‌های مختلف این است که فرد مورد نظر و صاحب‌نظر را با شخصیت‌های اصلی سازمانی متمایز نمی‌کنند زیرا در گفتگو با مسئولان نهادها، گاهی مطالب نادرست و یا وعده‌هایی مطرح می‌شود که در طول زمان ممکن است مشکل‌ساز شود و به همین دلیل محتوای مطلب، حرفه‌ای نخواهد بود.
    ژورنالیست علم باید بداند با چه کسی مصاحبه کند. انتخاب فرد مناسب می‌تواند خروجی مناسبی نیز داشته باشد اما در کنار این انتظار می‌رود که وی به مطالعه مستمر نیز بپردازد. اصولاً خبرنگارانی که در سمینارهای مختلف شرکت می‌کنند پس از صحبت‌های سخنران اصلی که اصولاً معاون وزیر و یا مسئولان رده بالا هستند، سالن را ترک می‌کنند این در حالی است که ژورنالیست علمی باید از مطالب مختلفی که در سمینارها و همایش‌ها گفته می‌شود، استفاده کند و همین گوش دادن نیز می‌تواند بار علمی فرد را افزایش دهد. هیچ شخصی بدون زحمت نمی‌درخشد و برای آن‌که در هر حوزه‌ای فرد شاخصی شود، باید تلاش مداوم صورت گیرد.

    * استاد زلزله شناسی مهندسی پژوهشگاه بین المللی زلزله و عضو وابسته فرهنگستان علوم

    * منتشر شده در خبرگزاری آنا